Freemium ja KANBAN analüüs

 Freemium videomängud

Freemium teenuste puhul olen viimasel ajal täheldanud erinevate ettevõtete tendentsi piire kombata. Näiteks on YouTube viimasel ajal silmmärgatavalt eksperimenteerinud (võib-olla nüüd ka lõplikult kehtestanud) reklaamidega, mis ei ole edasilükatavad nagu nad siiani olnud on. Mõndadel juhtudel olen kohanud ka olukorda, kus on kaks taolist reklaami järjestikuses. 

Sellisel juhul ei ole eesmärk tarbija suunamine mugavama teenuse poole vaid pigem selle sundimisega sihipäraselt teenuse kasutamise ebamugavaks/ebameeldivaks muutes. Pealegi on premium YouTube puhul vaid kaks eelist: reklaamivabadus ning võimalus 'kuulata' videoklippe, ehk rakendus ei pea olema avatud, kui soovid näiteks muusikat kuulata. 

Kuid Freemium mudel on laialdaselt kasutusel ka videomängude tööstuses. Paljud 'free-to-play' mängud rakendavad mudelit, kus on sisse lisatud üks järgmistest tarbetud tasulised kosmeetilised lisad mängule (veidikene huumorit ka), 'pay-to-win' vahendite ostmine (näide) või samale mängule ühe uue AAA tiitli hinda maksev 'season-pass'. Kogu marginaalsete lisade eest maksmise (termin: microtransactions) sai alguse kahelt erinevalt mängudetootjalt: EA (FIFA) ja Bethesda (The Elder Scrolls: Oblivion).

Tarkvaraarendaja vaatenurgast ei ole minu taoline ärimudel probleemne, kui väikeste lisade eest mingit lisaraha küsitakse. Näiteks on positiivne näide League of Legends, mille puhul tuleb tasuda ainult kosmeetiliste lisade eest, kuid mängjaid premeeritakse jooksvalt ka nende lisadega täiesti tasuta. Probleemsed on kaks aspekti: mängu reklaamitakse kui free-to-play (või oled selle juba ostnud, näiteks mõni spordimäng) ning lisasi ostes saad kindla eelise mängides (pay-to-win) või teadlikult psühholoogiliselt kasutatakse ära nooremaid mängjaid, kes pahaaimamatult oma vanemate rahakoti arvel liugu lasevad.

Viimase paari aasta kõige ärritavam ja rohkem vastukaja tekitnud variant on 'CS:GO gambling' (tutvustav video), millega luuakse veebisaidil virtuaalne slot machine, millega on sul lootus sadu eurosi maksvaid kosmeetilisi lisasi võita ning mille ohvriteks paljud noored langesid. Muideks oli selline asi täiesti reguleerimata ning alaealised saidki justkui virtuaalsetes kasiinodes käia (psühholoogiline efekt on ju sama, vaatamata sellele, et raha kui sellist vastu ei anta). 

Kanban

Olen Kanbaniga kokku puutunud tööalaselt ühes projektis, mis liigub alles esimese live suunas. Kanban on agiilse meetodina äärmiselt tõhus, kui seda korrektselt rakendada. Projektis oli tegemist pisut modifitseeritud vormiga, kus stand-up ei toimunud igapäevaselt. 

Arendaja perspektiivist on see positiivne, kuna igapäevaste koosolekute arvelt kokkuhoitud aeg on märgatav. Koosolekute puhul on rusikareeglid järgmised: kestavad üldjuhul kauem kui määratud, skoop läheb üldiselt esialgsest eesmärgist välja ning praegu väga levinud võrgukoosolekute puhul on 1 koosolek 3-st kellelgi tehnilised probleemid. 

Miinuseks on kindlasti see, et sellisel juhul ei saa projektijuht igapäevast ülevaadet tegemistest, kuid piisava usalduse puhul ei ole see niivõrd oluline. Harvemate koosolekute puhul peab kindlasti koosolek olema aktiivsem ja kvaliteetsem eelnevate vahele jäetud koosolekute arvelt. 

Kanbani 'board' on äärmiselt mugav viis arendusprotsessist ülevaate saamiseks ning informatsiooni jagamiseks meeskonna (analüüs, klient/master/projektijuht, arendus) üleselt. Arenduse kiiruse tagamiseks on äärmiselt oluline erinevate lülide omavaheline suhtlus ja jagatava informatsiooni kvaliteet, näiteks peaksid iga töö puhul nõuded olema selgesõnaliselt ja üheselt mõistetavalt kirjeldatud. Probleemide ja piirangute esinemise korral peaks olema suhtlusahel (arendaja -> analüüs -> master/tellija) võimalikult kiire ja efektiivne, et töös seisakuid ei tekiks. See on minu senisel kogemuse järgi kõige suurem ajaraiskaja Kanbanis.

Nagu iga agillse metoodika puhul, ei ole oluline kõiki metoodika kirjeldatud aspekte sõna-sõnalt kivisse raiuda vaid projekti- ja meeskonnapõhiselt leida kõige efektiivsem Kanbanis kirjeldatud meetodite kombinatsioon, mille juhiseid kõik võimalikult täpselt suudaksid täita. Kui kõik kokkulepitud metoodikat jälgivad ning suhtlus on kiire ja põhjalik, on Kanban metoodikana äärmiselt efektiivne.


Comments

Popular posts from this blog

IT-turvarisk: inimene

Huvitav tugilahendus: AbleNet TrackerPro

Inteli eetikakoodeks