'The Case for Copyright Reform' analüüs

Käesolevas ajaveebiartiklis analüüsin teoses 'The Case for Copyright Reform'  intellektuaalomandi ja autoriõiguste haldamiseks välja toodud olulisemaid ettepanekuid.

1. Free Non-Commercial Sharing ja 20 years of commercial monopoly

Kui eesmärk ei ole tulu teenida, võiks failide, ideede ja sisu jagamine olla lubatud. Tänaseks sellega mingil määral edusamme tehtud ühendriikides 'Fair Use' reegli loomisega, millega antakse kindlatel juhtudel (''such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship'') luba sisu ilma autori loata kasutada. 

Monopoliseerimise puhul on oluline silmas pidada, et näiteks mõndade kaubamärkide või teoste puhul võib see äärmiselt tulus periood venida pikemaks, kui 20 aastat. Alternatiivina näen näiteks lahendust, kui 20 aasta möödudes on näha (ja võimalik ka tõestada), et ettevõttel on jätkuvalt oluline säilitada kõrge huvi või jätkuva kasumlikkuse tõttu, siis on ettevõttel võimalik taotleda selle perioodi pikendamist lühema ajaperioodi jaoks. 

2. Free Sampling

Sampling on välja toodud ettepanekutest minu jaoks kõige südamelähedasem, sest meeldib väga erisugust muusikat kuulata. 

Olulist rolli mängib samplite puhul ka muusikažanr ja selle traditsioonid ise. Näiteks on mitmesugused elektroonikamuusika artistid saanud kuulsaks just samplite kasutamise või remix-imise kaudu, mille puhul on olemas viide originaalsele autorile, kuid ka remixi tegijale endale - vastastikune austus. Paralleele võib tuua ka räppmuusika maailmast, kus samplimine laulude üleselt on väga levinud ja pigem austuse märk. Populaarsemate laulude puhul vaja sample muidugi ka 'clearida' e. sellele luba anda. 

Negatiivsest poolest ilmselt samplimisega üks kõige õnnetumaid juhtumeid on rokkansambli the Verve 1997. aasta hittlaul 'Bittersweet Symphony' (nimi kontekstis veidike irooniline), mis põhines osaliselt The Rolling Stonesi laulu 'The Last Time' orkestri poolt mängitaval versioonil. Selle tulemusena määrati laulukirjutajate hulka ka Mick Jagger ja Keith Richards, ning kogu hittlaulu teenitud tulu läks Rolling Stonesile. Aastaid hiljem, kui kõik raha laulust välja pumbatud, andsid Jagger ja Richards autoriõigused laulu originaalautorile tagasi. 

Arvan, et uute artistide, muusika ja žanrite arenguks peaks olema samplite kasutamine murevaba, eeldusel, et originaalautorile õigetes kohtades ka viidatakse. 


Allikad:
https://falkvinge.net/wp-content/uploads/large/The%20Case%20For%20Copyright%20Reform%20(2012)%20Engstrom-Falkvinge.pdf
https://www.copyright.gov/fair-use/more-info.html
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-48380600

Comments

Popular posts from this blog

IT-turvarisk: inimene

Huvitav tugilahendus: AbleNet TrackerPro

Inteli eetikakoodeks